Yuverta vmbo Amsterdam-West is een unieke en neutrale school waar gewerkt wordt aan een gezonde en leefbare toekomst door uit te blinken in groen onderwijs. Dit betekent dat iedereen, ongeacht afkomst, geloof of huidskleur, bij ons welkom is en dat we respect hebben voor de overtuiging van de ander. Respect voor de ander is de basis van het denken op Yuverta en we proberen dit in alles uit te dragen.
De leerlingen en het personeel vormen het hart van de school en in het bijzonder de coaches. Bijna elke docent op Yuverta is coach en begeleidt een groep leerlingen.
Yuverta vmbo Amsterdam-West is een school waar de zorg voor de leerling centraal staat en waar gestreefd wordt naar een veilige omgeving voor iedereen. Het persoonlijk welzijn staat voorop. Iedereen is medeverantwoordelijk voor een optimaal leerklimaat. Samenwerking en saamhorigheid vormen samen de basis voor een goede organisatie.
De leerlingbegeleiding staat in dienst van de leerling en is ter ondersteuning van het leerproces van de leerling en de persoonlijke ontwikkeling. De leerlingbegeleiding is geïntegreerd in de gehele schoolorganisatie en alle personeelsleden zijn zich bewust van hun aandeel hierin, vooral wat betreft signaleren van problemen. Voor de specifieke onderdelen van de leerlingbegeleiding zijn er specialisten in school.
Om de week worden tijdens het intern zorgoverleg de leerlingen besproken die aangemeld zijn door de coach bij de leerlingbegeleider. De coach houdt (aan de hand van de zogenaamde signaleringslijst) bij welke leerlingen opvallen als het gaat om cijfers, verzuim en gedrag. Iedere 6 weken bespreekt de coach tijdens het signaleringsoverleg de leerlingen waarover hij/zij advies of input wil van zijn collega’s en leerlingbegeleider. Daarnaast bespreekt de coach 2 keer per rapportperiode met de leerlingbegeleider de leerlingen die hij/zij begeleidt.
Taalbeleid
- Extra ingeroosterde lessen taal klas 1 t/m 4
- Vakoverstijgende aandacht voor schooltaalwoordenlijsten
Dyslexie
Ons team werkt volgens het dyslexieprotocol: extra tijd bij toetsen/opdrachten. Kurzweil wordt alleen ingezet als de dyslexiecoach of Remedial Teacher heeft geconcludeerd dat dit nodig is. Zij stemt dit af met ouders en de leerling. Ook zijn audioboeken een mogelijkheid.
Rekenen
Extra ingeroosterde lessen rekenen. In leerjaar 1 en 2 wordt gewerkt met de digitale methode ‘Got it’.
Dyscalculie
Remedial Teacher werkt samen met de leerling en ouders. De leerling kan zodoende 1 op 1 begeleiding krijgen en leren werken met verschillende hulpmiddelen.
Disharmonische intelligentie
De zorgcoördinator informeert het team om welke leerlingen het gaat en wat de impact in de praktijk is. Het wordt ook vermeld op de signaleringslijst van de coach. Afhankelijk van de ernst van de problematiek kan de begeleider passend onderwijs (BPO-er) worden ingezet voor de leerling en het team.
Motivatie en concentratie
Hieraan wordt gewerkt tijdens coaching. Ook kan de coach hier 1 op 1 aandacht aan schenken en ondersteunen, waarbij ook met ouders de samenwerking wordt opgezocht. De coach kan de leerling aanmelden bij de leerlingbegeleider. Tijdens het zorgoverleg wordt dan besloten welke zorgfunctionaris het best passend is (leerlingbegeleider of BPO-er).
Studievaardigheden: plannen en organiseren, taakgericht werken
Hieraan wordt gewerkt tijdens coaching. Ook kan de coach hier 1 op 1 aandacht aan schenken en ondersteunen, waarbij ook met ouders de samenwerking wordt opgezocht. De coach kan de leerling aanmelden bij de Huiswerkklas. Yuverta werkt samen met Klassenstudent, om zo binnen school leerlingen te kunnen helpen. Bij ernstige problemen kan de coach de leerling aanmelden bij de leerlingbegeleider. Tijdens het zorgoverleg wordt dan besloten welke zorgfunctionaris het best passend is (leerlingbegeleider of BPO-er).
Ingeroosterde bijles via vakdocent voor de AVO vakken.
Sociale vaardigheden
Hier is aandacht voor tijdens het coachuur (aan de hand van methode Tumult). Daarnaast krijgen de leerlingen wekelijks lessen in persoonlijkheidsvorming: leerlingen worden zich bewust van de verschillende ‘culturen’ (schoolcultuur, thuiscultuur, straatcultuur) waartussen zij switchen en wat dit betekent in vormen van communicatie. Voor meiden die hiervoor open staan, is binnen school de JINC meidengroep met hun ‘Mercy project’ aanwezig.
Inzet bij individuele leerlingen: OKA/Schoolverpleegkundige.
Angst en stemming (incl. faalangst)
Inzet leerlingbegeleider, OKA of LeerZo.
Omgaan met grenzen
Projectweek van Kikid, Lang Leve de Liefde tijdens het vak Biologie, mentorlessen (Tumult). Workshop voor leerjaar 1 en 2 over Online Shaming als onderdeel van mediawijsheid. Inzet schoolOKA of GGD bij individuele leerlingen.
Middelengebruik en verslaving
Mentorles (methode Tumult). Inzet schoolOKA of GGD bij individuele leerlingen.
Slechtziendheid, slechthorendheid, motorische beperkingen/ beperkte mobiliteit, beperkte belastbaarheid, chronisch ziek
Bij slechtziende of slechthorende leerlingen afkomstig van het speciaal onderwijs (so), is altijd sprake van een overdracht en vaak ook een samenwerking met het so (in de eerste periode na de overstap van groep 8 naar leerjaar 1). Als de leerling van het regulier primair onderwijs komt, kan een externe partij betrokken zijn waarmee de zorgcoördinator de samenwerking oppakt en vormgeeft. Soms wordt de Remedial Teacher actief betrokken. De leerlingen zitten vooraan in de klas en kunnen eventueel gebruik maken van hulpmiddelen (vergrotingen, Kurzweil/voorlees-software, audioboeken).
Bij beperkte mobiliteit en motorische beperkingen moet bekeken worden of aanmelden haalbaar is: er is geen lift aanwezig, en gelet op de aard van onze beroepsgerichte vakken is een andere vmbo richting soms nodig.
Beperkte belastbaarheid en chronische zieke leerlingen kunnen, in samenwerking met de jeugdarts en/of specialist/behandelaar, een aangepast rooster krijgen.
Ondersteuning thuis/vrije tijd
Deelname inzet schooljongerenwerk vanuit de Gemeente Amsterdam, Topscore. Ook kan de OKA een rol spelen als ouders en leerling hiervoor openstaan. De school kan voor een leerling een persoonlijke coach regelen bij Elance, IMD of BeOk.
Pesten
De school maakt gebruik van digitaal meldsysteem M5 om te monitoren welke leerlingen de structurele pesters zijn in de school en zodoende volgens een vast stappenplan worden aangepakt. Daarnaast hebben wij een schoolcoach die tijdens pauzes en tussen de lessen door leerlingen aanspreekt op negatief gedrag en contact met ouders opneemt hierover, daar waar nodig.
Het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen zet zich in voor gelijke kansen voor alle leerlingen in Amsterdamse voortgezet onderwijs.
In het Ondersteuningsplan 2024-2028 staat beschreven waar de scholen en het bureau van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen zich de komen jaren voor in gaan zetten. De speerpunten zijn: