Hanneke Janssen, projectmedewerker bij JINC: ‘JINC staat voor kansengelijkheid voor alle kinderen. Ieder kind heeft talent en moet de mogelijkheid krijgen om zijn of haar talent te kunnen ontwikkelen, ongeacht de achtergrond of thuissituatie. Daarom strijden we voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt.’
Charlotte Grievink, projectmedewerker bij JINC: ‘We willen dat alle jongeren dezelfde kansen krijgen op de arbeidsmarkt en daarin een plek vinden die bij ze past. Wij kunnen ze daarbij helpen. We brengen scholen en bedrijven uit dezelfde regio samen en verzorgen training en begeleiding gericht op persoonlijke vaardigheden en arbeidsoriëntatie.’
Janssen: ‘De bedrijven die bij JINC zijn aangesloten, leveren vrijwilligers voor projecten en bieden financiële steun. De scholen faciliteren de trainingen op hun school. De JINC-projecten vormen een belangrijk onderdeel van het LOB-programma op scholen. JINC-projecten zijn onder andere bliksemstages, waarbij leerlingen een ochtend op bezoek gaan bij bedrijven, sollicitatietrainingen en het bieden van carrière coaches. Dat leerlingen daarbij kennismaken met mensen uit bedrijfsleven maakt het extra waardevol.’
Grievink: ‘Niet alleen voor de leerlingen en de scholen zijn de projecten van waarde, ook de bedrijven halen veel uit deze samenwerking. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld makkelijker in contact komen met een nieuwe generatie werknemers. Ze leren hoe ze deze jonge mensen beter kunnen bereiken en enthousiasmeren voor een baan in hun sector.’
Janssen: ‘Natuurlijk is het soms lastig om deze stages en trainingen te organiseren. Voor bedrijven zijn jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar vaak een onbekend publiek. Ze spreken niet dezelfde taal. Dan kan het moeilijk zijn om de leerlingen te motiveren en actief bij de les te krijgen.’
Grievink: ‘Dat ligt ook aan het type bedrijf. De vmbo-er spreekt een praktisch beroep het meeste aan. We willen juist dat leerlingen ook andere bedrijfssectoren (notariskantoren, banken, radio en televisie, musea, red.) ontdekken, zodat leerlingen ervaren welke kansen daar voor ze liggen. Er is een wereld te winnen. Wat we in deze situatie vaak doen, is een medewerker met mbo-achtergrond betrekken bij het project. Die kan de leerlingen vanuit eigen ervaring vertellen over het werk en de weg daar naartoe.’
Mechteld Noorlander, decaan Yuverta Amersfoort: ‘JINC is als organisatie door heel Nederland actief en al 12,5 jaar in de regio Amersfoort. Sinds 2017 werken JINC en Yuverta Amersfoort samen. De bliksemstages en sollicitatietrainingen zijn een bekend onderdeel van ons LOB-programma. Dit jaar komt daar voor leerlingen uit het derde leerjaar ook de carrière coach bij. Een mooie kans voor onze leerlingen om een-op-een begeleiding te krijgen van een coach uit het bedrijfsleven.’
Grievink: ‘Onlangs hebben we een impactonderzoek uitgevoerd waarin we belangrijke factoren, die meewegen in de keuzes van jongeren, boven tafel haalden. Een van inzichten is dat hoe meer trainingsmomenten je hebt met jongeren, hoe groter de impact van de training is. Het is dus van belang dat leerlingen vaker een bliksemstage of sollicitatietraining volgen op verschillende momenten in het jaar. De JINC-activiteiten komen daarom gedurende de hele schoolperiode terug: van de brugklas tot aan het examenjaar. Yuverta Amersfoort is de eerste vmboschool in Amersfoort waarmee we dit intensieve traject aangaan.’
Noorlander: ‘Resultaten van de trainingen en stages zien we vooral terug in het zelfvertrouwen dat dit de leerlingen brengt. In een veilige omgeving kunnen leerlingen oefenen met solliciteren en netwerken. Vaak vinden ze het in het begin ontzettend spannend, maar gaan ze een ervaring rijker naar huis. Bijvoorbeeld solliciteren is een vaardigheid die leerlingen direct in de praktijk brengen, wanneer ze solliciteren op een stage of een bijbaantje.’
‘Na een bliksemstage komen leerlingen vaak verrast naar buiten.’ ‘Het is toch wel interessant’, zeggen ze dan. Of ‘Dit is echt wat ik leuk vind!’. Leerlingen geven het ook aan als een stage hen tegenvalt. Het geeft inzicht in wat ze wel en niet leuk vinden. Wat ook een enorme boost geeft, is dat leerlingen in aanraking komen met bedrijven die staan te trappelen om vmbo’ers en mbo’ers aan te nemen. Dit zorgt bij onze leerlingen tot nieuwe dromen over de toekomst.’
Elk jaar organiseert JINC het evenement Baas van Morgen. Tijdens deze dag nemen leerlingen plaats op de stoel van een directeur (of bestuurder) en mogen zij meebeslissen over belangrijke zaken in de organisatie. Hoe spannend is dat? Dit jaar is de Baas van Morgen op donderdag 1 juni en doen een dertien leerlingen van Yuverta Amersfoort mee. Zij worden de komende weken voorbereid op hun tijdelijke functie.
Bedrijven in de regio Amersfoort/ Utrecht die het leuk vinden om ook een bliksemstage te verzorgen of een sollicitatietraining of coaching, kunnen hiervoor contact opnemen met JINC via utrecht@jinc.nl of amersfoort@jinc.nl.
Wil je meer weten over het aanbod van JINC-projecten op scholen, kijk dan op www.jinc.nl.