Les in plannen van je huiswerk helpt bij huiswerkstress

Bij de Amersfoortse vmbo-school Yuverta staat het huiswerk niet langer op Magister*. In de klas ligt de papieren planagenda weer op ieders bureau. Het plannen en organiseren van schoolwerk krijgt in de onderbouw extra aandacht. Zo leren leerlingen de vaardigheden die zij nodig hebben om hun doel te bereiken. Goed kunnen plannen van je taken en in kleine stappen werken aan een grotere taak, is daarbij belangrijk.

 

Organiseren van huiswerk is lastig en stressvol
Doordat de hersenen van jongeren nog volop in ontwikkeling zijn, is plannen lastig voor leerlingen. Het brein kan bijvoorbeeld nog niet goed inschatten hoeveel tijd dingen kosten. Leerlingen beginnen daarom vaak op het laatste moment aan hun schoolwerk. Ook zijn zij snel afgeleid en vinden ze het lastig om te bepalen wat als eerste moet gebeuren. (Bron: Onderwijscommunity)

Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds meer druk ervaren door huiswerk en school. In het vmbo ervaart ruim een derde van de leerlingen deze druk. En deze groep groeit, naarmate de leerlingen ouder worden. (Bron: Nederlands jeugdinstituut)

Inzet Plenda in de onderbouw
Om stress bij huiswerk en school te verminderen, is het goed plannen en organiseren van je huiswerk belangrijk. Bij Yuverta Amersfoort herintroduceren we de papieren agenda: de Plenda. In alle onderbouwklassen starten we de les met het opschrijven van het huiswerk. In de mentorles bespreken samen we welk huiswerk er in de Plenda staat en of het huiswerk haalbaar is.

Rosanne Boone, docent bloem en mentor van klas 1B: “Eerder stond het huiswerk in Magister. Leerlingen werden daar afhankelijk van. Stond er een fout in Magister, liep de app vast of was er iets onduidelijk, dan werd het huiswerk niet gemaakt. Leerlingen namen geen eigen verantwoording bij het maken van huiswerk. En wisten dit niet goed zelf te organiseren.”

“In de Plenda noteren leerlingen hun huiswerk en leerwerk. Dat doen ze aan het begin van elke les. Zo weten de leerlingen bij de start van de les wat er van ze verwacht wordt en hebben zij nog volle aandacht. Ook hebben we een klassenplenda in elke klas. Daarin schrijft de docent het huiswerk op. Elke week is een andere leerling verantwoordelijk voor deze klassenplenda. Is een leerling afwezig? Dan kan hij of zij vanuit de klassenplenda het huiswerk overschrijven.”

Plannen kun je oefenen
Boone: “De Plenda biedt ook oefeningen om te leren plannen. Dat is erg handig. Je leert werken met de Plenda in vier fases, die elk een eigen kleur hebben. De eerste fase heeft de titel: 'Baas over eigen tijd.' Dit gaat over huiswerk, afspraken en vrije tijd plannen. In de mentorlessen leren we eerst goed en duidelijk noteren van huiswerk. De ruimte in de Plenda is beperkt, dus werk je met afkortingen. Na de herfstvakantie starten we met plannen van huiswerk. Daarbij hoort ook dat je voldoende ruimte vrijmaakt voor ontspanning, zoals sport en je hobby. Plan wat leuk, handig en haalbaar is.”

Redouan el Allati, docent Engels en mentor van klas 3B : "De Plenda heeft, naast het organiseren van het huiswerk, ook andere voordelen. Het helpt en leert leerlingen om structuur aan te brengen in hun dag en om meer op zichzelf te vertrouwen. Daarnaast geeft het afronden van een taak een gevoel van succes – het voelt goed om een taak door te strepen. Zo leren we leerlingen in kleine stappen te werken aan grotere taken, waardoor leren makkelijker wordt."

Dit vinden leerlingen
In de mentorles vraagt Boone leerlingen wat zij van het werken met de Plenda vinden. Leerlingen vertellen: “Mijn huiswerk maak ik direct na school. Vaak weet ik dan nog wat de docent heeft opgegeven. Na het maken van het huiswerk controleer ik met de Plenda of ik alles gemaakt heb.”
“Ik vind het werken met de Plenda fijn, het geeft mij duidelijkheid.”
Een andere leerling geeft aan: “Het noteren van het huiswerk met afkortingen vind ik lastig.”

Alle feedback op de Plenda wordt opgeschreven en besproken met elkaar. In de les oefenen de leerlingen verder met noteren aan de hand van afkortingen.

Eerste ervaringen
Boone: “Voor ouders betekent de overstap naar een papieren agenda dat zij niet meer online het ingeplande huiswerk kunnen bekijken. Sommige ouders vinden dit spannend. We adviseren ouders om mee te kijken in de Plenda van hun kind. Samen zorgen we ervoor dat het middel zijn doel gaat dienen. We werken nog maar kort met de Plenda, maar ik zie nu al effect in mijn klas. Alle leerlingen hebben keurig elke dag hun Plenda mee. Het consistent inzetten van de planagenda is hierbij de belangrijkste voorwaarde voor succes.”

Wil je meer lezen over de Plenda plannen en organiseren of wil je tips om slimmer huiswerk te maken? Kijk dan op: www.planning-en-agenda.nl

------------------------------------------
* Het schooljaar 2024-2025 geldt dit voor de onderbouw. In de volgende schooljaren wordt het ook in de bovenbouw ingezet.