We begonnen de dag met Engels, hier moesten we om 08:30 aanwezig zijn. In deze les gingen we een brief schrijven om te oefenen voor de toets die we de week erop hadden. Om 09.15 begon onze tweede les, wiskunde. Momenteel zijn wij bezig in het wiskunde A boek. We doen eerst altijd de uitleg met de docent samen en soms ook wat opdrachten van het huiswerk. Daarna werk je zelfstandig of met je klasgenootje dat naast je zit. Toen hadden we om 10.00 pauze. Onze pauzes zijn op het vmbo altijd 20 minuten lang. Ons derde lesuur begon om 10.20, hier kregen we bedrijfseconomie. We zijn daar bezig met een minionderneming. Dit is in twee onderdelen gesplitst, we waren bezig met het eerste onderdeel: ondernemingsplan. We moeten een verslag maken en daarnaast presenteren wij ons idee voor de hele klas. Ik werk samen met Lotte en in deze les hebben wij gewerkt aan de PowerPoint voor onze presentatie. Om 11.05 begon de les biologie. We waren bezig met Thema 14 – gaswisseling en uitscheiding, basisstof 1 – Een constant inwendig milieu. We gingen een soort spel doen waar een paar mensen uit de klas een rol krijgen en ergens in de klas moeten gaan staan. Hier hadden we het bijvoorbeeld over de werking van de hormonen glucagon en insuline. Zo kregen we les via een spelvorm om het beter te begrijpen. Daarna hebben we opdrachten voor het huiswerk zelfstandig gemaakt. Na de pauze begonnen we met science we zijn hier bezig met een opdracht: bio mimicry. Het idee hiervan is om problemen (bijvoorbeeld in de samenleving) op te lossen door die in de natuur te vinden. De natuur is als inspiratie voor bijvoorbeeld ontwerpen van nieuwe technologieën maar ook voor producten. Hierna hebben we een blokuur (2 lesuren) kwt (keuze werk tijd) gehad. Dit krijgen we van onze mentor en mogen zelf beslissen hoe we deze uren invullen. Ik heb in mijn kwt uren gewerkt aan deze blog. Aan het einde van een tijdperk moet je kunnen laten zien wat je deze uren gedaan hebt. We hadden deze avond op het mbo een uitvoering van ons project gehad. Het idee was om een impact café te maken. We hebben allemaal een aantal wekenlang gewerkt aan dit project in groepjes. Ieder groepje bedacht een onderwerp wat te maken had met de verborgen impact. Wij waren als klas al eerder op het mbo omdat wij nog dingen moesten voorbereiden, we hebben toen als avond eten met de klas pizza op. Ik zat met 2 andere klasgenoten in een groepje en wij hadden het onderwerp wonen – energie en water. Wij hebben een kijkdoos, quiz en spelvorm gemaakt. We hadden familie/vrienden uitgenodigd en die konden hier rondlopen. Zo konden ze bij verschillende onderwerpen zien hoe groot de verborgen impact is. Het was een gezellige en geslaagde avond!
We begonnen deze dag op het mbo, we starten hier altijd om 09.00. Wij zijn standaard iedere week op woensdag en donderdag op Yuverta het mbo. We gingen evalueren over het verloop van de avond van het impact café. Daarna ging iedereen met zijn groepje aan het verslag werken. De eerste pauze was om 11.15 en duurde een kwartier. Iedereen ging erna weer aan de slag met het afmaken de tweede pauze begon om 12.15 en duurde een half uur. Na de pauze liep ik met mijn groepje alles nog een keer door. Als alles goed en ingeleverd was mocht je naar huis gaan.
Ik heb het goed naar m’n zin op het groene lyceum. Ik had vwo advies gekregen maar ik leer liever uit de praktijk dan alleen maar uit de boeken. Ik ben er ook van overtuigd dat ik na 6 jaar beter voorbereid ben op de politieacademie (HBO) dan wanneer ik Havo of vwo had gedaan.
Yip Gatzen